''Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie''
Strona współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach poddziałania 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020
Proces przygotowania lokalnej strategii rozwoju został opracowany przez Zarząd LGD i będzie wdrażany od VI 2022 roku. Podczas prac nad dokumentem strategii przyjęto model partycypacyjny, który zakładał włączenie w proces planistyczny przedstawicieli wszystkich zainteresowanych życiem gminy/ obszaru LGD grup mieszkańców, ze szczególnym uwzględnieniem obecności sektora społecznego, publicznego i gospodarczego.
Włączenie społeczności lokalnej jest realizowane poprzez następujące etapy:
- Spotkania Zarządu LGD - opracowanie procesu budowy LSR, koordynacja i nadzór poszczególnych etapów budowy strategii.
- Działania informacyjne i organizacyjne:
a) rozpowszechnienie informacji o prowadzonych pracach nad nową strategią i przeprowadzenie naborów do Zespołów Tematycznych LSR za pośrednictwem stron internetowych lokalnych samorządów i strony LGD. Informacje o budowie LSR będą publikowane regularnie na każdym istotnym jego etapie.
b) organizacja 7 spotkań informacyjno – szkoleniowych, których celem będzie: przedstawienie założeń PROW na lata 2023-2027, wyjaśnienie istoty procesu konsultacji społecznych, przedstawienie założeń budowy LSR, wyłonienie osób do Zespołów Tematycznych i do Zespołu Koordynującego, oraz przeprowadzenie metodą warsztatową analizy potrzeb i zasobów obszaru, określenie celów działania i przedsięwzięć do realizacji.
c) powołanie Zespołu Koordynującego prace nad LSR składającego się z członków Zarządu, przedstawicieli gmin, specjalistów od planowania strategicznego, animacji społecznej, edukacji, rozwoju lokalnego oraz kierownika i pracowników biura LGD.
Zespół koordynujący będzie odpowiedzialny za czuwanie nad poszczególnymi etapami budowy strategii, ale również będzie odpowiedzialny za przygotowanie diagnozy dotyczącej charakterystyki obszaru i jego diagnozę (zmiany demograficzne, rynek pracy, działalność sektora społecznego, działalność kulturalną, walory rekreacyjne i turystyczne. To będą te informacje wynikające z ogólnodostępnych baz statystycznych publikowane przez instytucje (GUS, PUP) oraz samorządy lokalne i organizacje pozarządowe.
- Równocześnie z działaniami informacyjnymi i organizacyjnymi realizowane jest badanie ankietowe, które pozwoli: określić wartościowych graczy procesu konsultacji (wskazać osoby, które będą bronić interesów wszystkich mieszkańców); określić najważniejsze kierunki rozwoju; zdiagnozować grupy docelowe (grupy defaworyzowane ); zdiagnozować trendy rozwojowe związane z tworzeniem miejsc pracy; wskazać główne problemy społeczne.
- Kolejnym etapem będą: warsztaty partycypacyjne – planowanie strategiczne dla powołanych Zespołów Tematycznych, które obejmować będzie: przedstawienie diagnozy, zdefiniowanie problemów, zdefiniowanie celów głównych i celów szczegółowych, zdefiniowanie przedsięwzięć, zdefiniowanie wskaźników i opracowanie planu komunikacji, zdefiniowanie projektów grantowych (zakres, budżet, wskaźniki), opracowanie założeń do monitoringu i ewaluacji, opracowanie procedur naboru wniosków i kryteriów oceny, opracowanie planu działania i budżetu LSR.
Podczas warsztatów partycypacyjnych eksperci prowadzący warsztaty będą poruszać zagadnienia wynikające z głównego podejścia Programu LEADER. Poszczególne Zespoły Tematycznie w ramach warsztatów wypracują definiuję Innowacyjności dla operacji naszego obszaru.
Zespoły Tematyczne definiując przedsięwzięcia, projekty grantowe oraz opracowując procedury wyboru będą zobligowane do uwzględnienia procesu cyfryzacji szczególnie obszarów peryferyjnych (małych, oddalonych od miast i gmin miejscowości). Drugim zagadnieniem będą procesy związane z ochroną środowiska i klimatu.
Innowacyjność, cyfryzacja oraz ochrona środowiska i klimatu na tym etapie będą włączone w dyskusję jako fundamentalny element podejścia LEADER i najważniejsze elementy strategii jak typy działań, kryteria oceny będą musiały bazować na tym podejściu.
Również na tym etapie zostanie zdefiniowane partnerstwo w realizacji LSR, jako element potęgujący efekt realizacji działań. Zostanie wypracowany model współpracy oraz mechanizmy motywujące do stosowania takiej metody realizacji działań.
- Organizacja debaty publicznej - wysłuchania publicznego - z uwzględnieniem przedstawicieli wszystkich trzech sektorów. Celem debaty będzie dyskusja nad projektem LSR oraz przedstawienie wniosków i założeń LSR.
Na tym prowadzący debatę publiczną będą w sposób szczególny omawiać najważniejsze elementy strategii z uwzględnieniem głównych cech podejścia LEADER, m.in. innowacyjność, cyfryzację, środowisko i klimat, partnerstwo w realizacji LSR.
O każdym etapie realizacji budowy strategii, lokalna społeczność będzie informowana za pośrednictwem strony internetowej LGD, strony FB (Facebook) oraz stron samorządowych (gmina, powiat). Każda taka informacja będzie zawierała informację o współfinansowaniu LSR, w szczególności ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020.

